Linia tramwajowa łącząca Łódź i Zgierz została uruchomiona 19 stycznia 1901 r. W Zgierzu swój koniec miała mieć na Rynku Staromiejskim, przed budynkiem Magistratu. Jednak planu tego nie zrealizowano i ostatecznie linia kończyła swój bieg na dzisiejszym placu Kilińskiego (dawniej plac targowy zwany Nowym Rynkiem ), na mijance (jest to „odcinek drogi szynowej lub kołowej jednopasmowej umożliwiający wyprzedzanie i wymijanie się pojazdów szynowych lub drogowych”).
Funkcjonowała ona prawdopodobnie do 1920 r., kiedy to przebudowano ówczesny Nowy Rynek, dzieląc go ulicami na cztery mniejsze place. Poskutkowało to zlikwidowaniem starej mijanki i wybudowaniem nowej w jezdni ul. 1Maja, przed rynkiem.
W okresie II wojny światowej, a dokładnie w 1944 r. Niemcy zlikwidowali mijankę zastępując ją jednotorową pętlą z ruchem prawoskrętnym w południowo-zachodniej części placu. Taki układ torów zachował się po dziś dzień. Tory są, a tramwajów nie widać… 4 lutego 2018 r. zawieszono ruch tramwajów na terenie Zgierza.
Warto wiedzieć: Z chwilą uruchomienia linii przy Nowym Rynku, dla wygody podróżnych wybudowano drewnianą poczekalnię (dokładna data jej powstania nie jest znana). Służyła ona pasażerom do czerwca 1984 r. kiedy to ją rozebrano. Dziś ten odrestaurowany zabytek można zobaczyć w Skansenie Miejskiej Architektury Drewnianej .
Źródło informacji: „Łódzkie tramwaje i autobusy”