Trasę zaczniemy od najważniejszego obiektu znanego powszechnie nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Jest to jedyna czynna parowozownia w Europie i druga na świecie. Mowa oczywiście o Wolsztynie. Jest to jedyne miejsce na starym kontynencie, gdzie normalnie w trasę wyruszają pociągi zasilane parą. Znajdują sie tutaj także zabytkowe parowozy, drezyny i muzeum starych pojazdów szynowych.
Obowiązkiem wręcz, każdego miłośnika wąskotorówki pod parą, jest zawitanie do Wolsztyna na przełomie kwietnia i maja. Co roku odbywa się tutaj parada parawozów, podczas której można zobaczyć pokazy zabytkowych parawozów, przejechać się zabytkowymi składami, a w finale imprezy rozkoszować się nocnym pokazem swiatła, muzyki i dzwięku.
Kolejnym obiektem wartym zobaczenia jest Śmigielska Kolej Wąskotorowa, która została otwarta już w 1900 roku. Jeździła na trasie Starego Bojanowa przez Śmigiel do Wielichowa. Obecnie funkcjonuje regularnie na trasie Wielichowo - Stare Bojanowo, niestety problemem zarządcy jest ustawiczny brak środków finansowych na remonty taborów, zabytkowych budynków oraz remonty torów. Nadzieją jest staranie sie gminy o dotację unijną oraz przywrócenie ruchu na trasie Śmigiel - Bojanowo.
Następnie zapraszam do Bieżynia gdzie znajduje się Krzywińska Kolej Drezynowa, która organizuje przejażdżki drezyną na trasie Bieżyń - Gostyń lub Bieżyń - Racot, które potrafią trwać po 8 czy 10 godzin, wiec niezbędna tutaj jest tężyzna oraz kondycja fizyczna. Dla tych mniej silnych organizowane są krótsze trasy. Warto odwiedzić także Średzką Kolej Wąskotorową, zbudowaną w 1902 roku, która w sezonie turystycznym prowadzi weekendowe przejazdy na trasie Środa Miasto - Zaniemyśl. W pierwszych dniach maja odbywa się festyn i odbywają się tu przejazdy drezyną.
Na kolejną wąskotorową atrakcje zapraszam także do Gniezna, gdzie znajduje się zabytkowy tabor oraz odbywają się turystyczne przejazdy na trasie Gniezno-Ostrowo Stare, gdzie atrakcją jest przejazd wokół jeziora Powidzkiego. W Białośliwiu działa z kolei Wyrzyska Kolej Powiatowa, która była uruchomiona już w XIX wieku, po likwidacji w 1994 kolejki, pozostały tory o najwęższym rozstawie w Polsce (600 mm). Po 2001 roku zawiązała sie grupa entuzjastów, która postanowiła uratować to co pozostało. Dokonują oni konserwacji zabytkowego taboru oraz budynków, porządkują tory, ostatnio udało sie także zorganizować II Zlot Miłośników Kolejek Wąskotorowych Białośliwie 2012, gdzie były prezentowane zabytkowe tabory oraz były organizowane krótkie przejazdy.
Na sam koniec zapraszam do zwiedzenia bardzo ciekawego skansenu w Wenecji, niemałą atrakcją jest przejazd zabytkowym taborem na Trasie Żnin-Gąsawa.