Linie kolejowe o torze węższym niż normalny (1435 mm) spełniały doskonale swoją rolę tam, gdzie nie było dobrych dróg, gdzie ruch nie był zbyt duży, a potrzeby przewozowe występowały sezonowo. W miarę rozwoju transportu samochodowego ich znaczenie stopniowo malało, aż wreszcie PKP, mające spore problemy ze swoją podstawową działalnością, w końcu września 2001 r. całkowicie zaprzestały eksploatacji wąskotorówek. Wiele linii upadło, a nawet zostało rozebranych, ale gdzieniegdzie samorząd lub lokalne stowarzyszenia postanowiły utrzymać kolejkę. Często dlatego, że ma wartość zabytkową, a ponadto stanowi lokalną atrakcję turystyczną.
Wyrzyskie Koleje Powiatowe pierwszy odcinek wąskotorówki uruchomiły 21 lutego 1895 r., a na początku 1906 r. eksploatowały już linie i bocznice o długości ponad 160 km. Kolejka była czynna do 1994 r. Pozostały po niej tory o rozstawie szyn 600 mm (najwęższym w Polsce) oraz spore zaplecze techniczne w Białośliwiu. Chociaż torowiska zarastały zielskiem, a nawet zaczęły być rozbierane przez złomiarzy, kolejka wraz z obiektami towarzyszącymi wpisana została do rejestru zabytków.
Grupa entuzjastów założyła w 2001 r. stowarzyszenie pod nazwą "Wyrzyska Kolejka Powiatowa" i dokonuje niezwykłych wręcz zabiegów, aby ich wąskotorówka była eksploatowana choćby w minimalnym zakresie. Oczyszczają więc tory z trawy i krzewów, odbudowują zniszczone odcinki, konserwują tabor. Pomagają im samorządy - powiatowy i gminny, Nadleśnictwo Kaczory oraz prywatni sponsorzy. Cały czas utrzymywane są wagonownia, lokomotywownia i warsztaty w Białośliwiu, które po wcześniejszym uzgodnieniu można zwiedzać. Informacji o możliwości przejazdu kolejką należy szukać w Towarzystwie Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej w Białośliwiu (tel. 0 606 339 343).