Gdy zbudowany w 1824 r drewniany most na Bystrzycy wymagał zastąpienia nowym, w 1908 r misję utworzenia projektu powierzono inżynierowi Marianowi Lutosławskiemu. Opracował on pionierską konstrukcję żelbetowego mostu - pierwszego takiego w w południowo-wschodniej Polsce, z użyciem sprężonego betonu.
Konstrukcję przyozdobił, tworząc eleganckie balustrady i wieżyczki architekt Jan Heurich młodszy. I tak powstała w ciągu roku (1908-1909) konstrukcja najnowocześniejsza w Polsce, która służyła bez większego remontu do końca lat 80. Wtedy to pobudowano obok most z wielopasmową jezdnią, a leżący u zbiegu ulic Fabrycznej, Zamojskiej i Unii Lubelskiej most wyłączono z użytku.
Dzisiaj, po remoncie, zmianie nawierzchni ( podobno przed wojną były to bloczki dębowe) służy pieszym i rowerzystom do przeprawy przez Bystrzycę .