Cmentarz żydowski w Krzepicach, a właściwie w Nowokrzepicach znajduje się kilkaset metrów od budynku dawnej, dziś zrujnowanej synagogi. Od nurtu rzeki Liswarty dzieli go odległość ok. 150 metrów. Jego powierzchnia wynosi około 1,1 ha i kiedyś był otoczony murem z kamienia wapiennego, a od strony zachodniej drewnianym płotem. Do chwili obecnej zachował się niewielki fragment muru kamiennego, m.in. widocznego od strony gruntowej, którą można dojść do opisywanego kirkutu.
W dawnych czasach na teren cmentarza prowadziła okazała brama, przypominająca swoją sylwetą szopę o wymiarach 5x3 metry, mieszcząca się w północnej części muru cmentarnego. Do czasów obecnych zachował się najstarszy nagrobek datowany na 1740 rok, „najmłodszy” zaś pochodzi z 1946 roku. Cmentarz żydowski w Krzepicach należy do ciekawych i unikatowych kirkutów w Polsce pod względem rzadkości występowania na jego terenie żeliwnych macew. Takie cmentarze w kraju są cztery: w Warszawie, Radomsku, Międzyrzeczu i Krzepicach. Pod względem europejskim, należy do rzadkości co do ilości wspomnianych macew, gdyż w Europie przeważnie występuje ich ok. 200 na terenie kirkutu.
Macewy odlewano w hucie w Kuźnicy Starej, która w XIX wieku przez jakiś czas była w posiadaniu społeczności żydowskiej. Po ostatniej wojnie światowej, jak większość cmentarzów żydowskich ulegał stopniowej dewastacji także ze względu na występowanie na jego terenie żeliwnych macew (można je było sprzedać w skupie złomu).
W 1997 roku polska młodzież zrzeszona w „Polskiej Unii Studentów Żydowskich” podjęła próbę ratowania krzepickiego unikalnego kirkutu. Dlatego pod kierownictwem pracownika „Żydowskiego Instytutu Historycznego” w Warszawie studenci dokonali częściowej renowacji cmentarza, m.in. wycięli część krzaków i poustawiali przewrócone macewy. Dokonano także inwentaryzacji nekropolii pod względem ilościowym i rodzajowym macew.
I tak według stanu na dzień 17.08.1997 roku wynosił on: 244 kamiennych macew, 66 kamiennych macew wykonanych z elementów pochodzących z dawnego krzepickiego zamku ( z gzymsów i półkolumn ), 402 macewy odlane z żeliwa. W 2000 roku prawie wszystkie żeliwne macewy udało się wykopać, oczyścić i pomalować czarną farbą antykorozyjną. Efekty tej pracy można podziwiać do obecnych czasów.....