W 1861r. wodzisławscy mieszczanie, widząc korzyści z linii kolejowej - z jednej strony, a z drugiej problemy z komunikacją między miastem - Katowicami i sąsiednim Raciborzem, wystąpili do królewskich władz rządowych o zezwolenie na uruchomienie drogi dojazdowej do istniejącego dworca kolejowego Czernica (obecnie Rydułtowy). Jej uruchomienie zapewniło uzyskanie dostępu do pierwszego połączenia kolejowego ułatwiającego funkcjonowanie miasta.
Wybudowana w 1882r. szerokotorowa linia kolejowa Wodzisław-Niedobczyce oraz linia poprzez Chałupki do węzła w Boguminie, dały istotne połączenia z ważną w tych latach magistralą jaką była od 1 maja 1847r. Austro – Węgierska Kolej Cesarza Ferdynanda. W 1895r. wybudowano istniejący do tej pory budynek dworca, który ułatwiał obsługę tras kolejowych. W sąsiedztwie powstała okazała wieża ciśnień i pompa służące do zasilania wodociągu miejskiego.
Druga wojna światowa przypisała dworcowi charakter pomnika martyrologii więźniów obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. To tutaj obawiający się odpowiedzialności zbrodniarze hitlerowcy wyznaczyli miejsce docelowe, gdzie w styczniu 1945r. dotarł tragiczny Marsz Śmierci Auschwitz - Wodzisław Śląski, podczas którego zginęło około 15 000 więźniów. Tutaj, konwojujący więźniów esesmani w bestialski sposób zamordowali 30 więźniów.
W Wodzisławiu żyjących więźniów załadowano do bydlęcych wagonów, by przewieźć do obozów koncentracyjnych w Gross-Rosen, Buchenwaldzie, Bergen – Belsen, Mauthausen, Ravensbruck i Sachsenhausen. Tablica pamiątkowa mówiąca o zdarzeniach, umieszczona na ścianie budynku, przypomina tragedię.
Budowla zaniedbana i nie wykorzystywana obecnie powoli niszczeje.