W pobliżu kompleksu obozowego w Brzezince, około 1 km od dworca kolejowego w Oświęcimiu od wiosny 1942 do maja 1944 r. znajdował się jeden z większych węzłów komunikacyjnych, który wykorzystywany był przez nazistów do przywozu Żydów. Znajdująca się tam rampa wyładowcza, tzw. Judenrampe, przystosowana była do przyjmowania wagonów towarowych, którymi przywożono do Brzezinki transporty z całej Europy. Uznaje się, że w okresie tym sprowadzono tu z okupowanych przez Niemców krajów około 0,5 mln Żydów, z których niewielu przetrwało do wyzwolenia obozu.
Po przyjeździe transportu na teren węzła z wagonów wypędzano Żydów na usytuowane wzdłuż bocznicy drewniane rampy, gdzie przeprowadzana była natychmiastowa selekcja, po czym ciężarówkami przewożono ok. 75% bezpośrednio do komór gazowych na terenie obozu. Pozostałych "gnano" do Birkenau lub Auschwitz, gdzie skazani byli na morderczą pracę. W 1944 r. przepustowość rampy okazała się niewystarczająca i w maju wybudowany został bezpośredni tor kończący się rampą w pobliżu krematorium II i III w Birkenau i wtenczas węzeł był wykorzystywany jedynie okresowo.
W 2004 r. miejsce to zostało odrestaurowane dzięki pomocy Fundacji Shoah, na torach ustawiono autentyczne wagony z czasów II wojny i obecnie stanowi autentyczny pomnik męczeństwa świadczący o martyrologii Żydów na terenie obozów Birkenau i Auschwitz.