Magazyn nr 5 przy ul. Polskiej 17 został wybudowany na początku lat 30. XX wieku w części portu gdyńskiego przeznaczonej do obsługi ładunków drobnicowych. Projekt architektoniczny opracował Konstanty Jaskulski z „Biura Inżynierskiego K. Jaskulski i K. Brygiewicz”. Budowa była inwestycją państwową, mającą na celu zaspokojenie potrzeby długoterminowego składowania towarów w porcie. W odpowiedzi na te potrzeby wzniesiono wielopiętrowy magazyn, w przeciwieństwie do parterowych magazynów krótkoterminowych.
Inwestycję podzielono na dwa etapy realizowane w odstępie dwóch lat, co miało na celu zmniejszenie obciążenia budżetu i umożliwienie, by inwestycja sama się zwróciła w trakcie eksploatacji. Budowę pierwszych dwóch pięter rozpoczęto w 1931 roku, a całość ukończono w 1933 roku. Taka metoda była często stosowana w budującym się porcie.
Na pięciu kondygnacjach magazynu wydzielono dwanaście pomieszczeń magazynowych, z których każde było indywidualnie zamykane, co przetrwało do dziś. Układ magazynu był elastyczny, ale transport towarów między piętrami pozostawał priorytetem, dlatego zainstalowano trzy klatki schodowe z trzema dźwigami towarowo-osobowymi w każdej. Łącznie w budynku działa dziewięć wind.
Architektura Magazynu nr 5 jest inspirowana modernizmem, szczególnie konstruktywizmem. Elewacje mają surowy wygląd dzięki połączeniu widocznego szkieletu żelbetowego z ceglanymi wypełnieniami, co tworzy harmonijny efekt estetyczny. Obiekt ten jest wpisany do rejestru zabytków i objęty ochroną konserwatorską.
Tekst powstał przy użyciu narzędzi AI.