Właściwie dwa tunele wydrążone równolegle do siebie - pierwszy przed rokiem 1880 (w październiku 1880 miało miejsce oficjalne otwarcie linii kolejowej z Wałbrzycha do Kłodzka), drugi w latach 1909-11, kiedy modernizowano infrastrukturę kolejową i dobudowywano drugi tor. Było to konieczne z uwagi na szybki rozwój przemysłu wymuszający transport towarów i pasażerów (dowóz ludzi do pracy).
Linia łącząca Wałbrzych Główny z Kłodzkiem Głównym liczy sobie 52 km. Na jej siedemnastokilometrowym odcinku wybudowano łącznie trzy pary tuneli. Najbliższy Wałbrzychowi i jednocześnie najdłuższy spośród nich (1603 m) jest tunel pod Wołowcem . Środkowy (pomiędzy Jedliną a Głuszycą) - wybudowany pod górą Sajdak - liczy „raptem” 337 m. Tunel pod Świerkową Kopą mierzy ponad 1170 m (różne źródła podają długość od 1171 do 1176 m). Wybudowano go pomiędzy miejscowościami Bartnica i Świerki Dolne, mniej więcej 70 m poniżej liczącego 609 m n.p.m. szczytu Świerkowej Kopy.
Warto wiedzieć:
28.01.1945 w tunelu pomiędzy Bartnicą a Świerkami doszło do awarii niemieckiego pociągu przewożącego rannych i sprzęt wojskowy. Od całego składu odpięły się (lub wg. niektórych źródeł zostały odpięte) dwa ostatnie wagony i potoczyły się po naturalnym w tym miejscu spadku terenu. Mimo, że przytomnie skierowano je na wznoszącą się lekko w górę bocznicę, nie udało się ich wyhamować. Zginęło ok.60 osób – dokładne dane nie są znane.