Historia Tłuszcza mocno związana jest z kolejnictwem. Szczególnie intensywny rozwój miasta nastąpił po otwarciu w 1862 r. Drogi Żelaznej Petersbursko – Warszawskiej. Stopniowo powstawały nowe domy i warsztaty kolejowe. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania, parowozownia potrzebowała zasobów wody. W XIX w. wybudowano więc w rejonie stacji dwie drewniane wieże ciśnień i trzecią bliżej lokomotywowni. Około 1912 r. zostały zastąpione przez murowaną, postawioną w stylu rusko-bizantyjskim budowlę.
W czasie I wojny światowej wycofujące się z Tłuszcza wojska rosyjskie zniszczyły tory i znaczną część urządzeń kolejowych. Działo się to latem 1915 r. W zasobach Narodowego Archiwum Cyfrowego zachowała się fotografia przedstawiająca prowizoryczną, drewnianą wieżę wybudowaną błyskawicznie przez wojska niemieckie w miejscu tej zniweczonej przez Rosjan.
Ta, która dziś uważana jest za wizytówkę miasta powstała w 1921 r. Po raz kolejny uległa zniszczeniu podczas bombardowania stacji kolejowej 3 września 1939. Odbudowana zatraciła swój pierwotny styl, nadal jednak wygląda bardzo interesująco. Bliższe oględziny niestety nie wpływają korzystnie na jej wizerunek. Wyłamane drzwi ukazują zdewastowane wnętrze. Szkoda, bo wpisana do gminnej ewidencji zabytków kolejowa wieża ciśnień to znak rozpoznawczy Tłuszcza. Jeżeli szybko ktoś się nią nie zajmie, może już długo nie postać…