Pierwszy most kolejowy umożliwiający połączenie Landsberga z miejscowościami na lewym brzegu Warty powstał w końcu XIX w. W 1938 roku został rozebrany i w odległości kilkunastu metrów od niego zbudowano nowy, nieco nowocześniejszy, wytrzymujący zdecydowanie większe obciążenia. Ten drugi przetrwał wojnę w stanie nienaruszonym. 30 stycznia 1945 został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie.
Zatopiona konstrukcja utrudniała nie tylko żeglugę po rzece ale i spływ kry, dlatego w 1947 r. rozpoczęto jej wydobywanie. W latach pięćdziesiątych przystąpiono do rozbiórki pozostałości filarów a w połowie następnego dziesięciolecia - dokładnie Dniu Kolejarza 11 września 1965 roku - oddano do użytku kolejną, trzecią już kolejową przeprawę. Jej przęsło wzmocnione łukiem Langera tak spodobało się gorzowianom, że ochrzcili ją pieszczotliwie „żelaznym mostem”.
W 1967 r. dobudowano do niego dwie, półtorametrowej szerokości kładki dla pieszych. Po pewnym czasie jedną z nich poprowadzono rurociągi i piesi mogli już korzystać tylko z drugiej. Jesienią 2013, z uwagi na zły stan techniczny zamknięto także i drugą kładkę. Dla mieszkańców Zawarcia był to duży skrót w drodze do tzw.” miasta” (czyli do centrum) a w czasie meczy żużlowych przemieszczały się nią prawdziwe tłumy.