Zazwyczaj jest tak, że mała miejscowość nabiera znaczenia wtedy gdy poprowadzi się do niej kolej. Na tym terenie dotyczy to zwłaszcza II poł. XIX wieku. W tym właśnie okresie przeprowadzono linię kolejową przez Biesal. Był to kolejny odcinek budowanej od strony wschodniej trasy łączącej ówczesny Królewiec z Berlinem. Budowę stacji wraz z całą zabudową rozpoczęto w 1871 r. Wybudowano wówczas m.in. dwa perony, halę dworca z kasą i poczekalnią, wieżę ciśnień zasilającą w wodę budynki kolejowe i lokomotywy parowe oraz instalacje do tankowania tendrów lokomotyw. Prócz typowo kolejowych obiektów wybudowano wówczas również piętrowy budynek mieszkalny dla kolejarzy oraz znajdujący się w pobliżu przejazdu budynek z mieszkaniem i biurem odcinka drogowego dla zawiadowcy stacji. Budowę całego kompleksu zakończono w 1873 r. W 1904 r. przyłączono stację Biesal, wtedy miejsce to nosiło nazwę stacja Biessellen, do linii telefonicznej a w 1927 doprowadzono prąd elektryczny.
Współcześnie jest to jedna z kilku przelotowych stacji położonych na odcinku Iława Główna - Olsztyn Główny, posiadającą cztery tory główne. Trzy z nich mają krawędź peronową, gdyż zatrzymują się tutaj tylko pociągi osobowe. Wszystko też przeszło gruntowne zmiany; przebudowano ręczne mechaniczne systemy sterowania ruchem, zabudowano świetlną oraz zlikwidowano jedną z nastawni. Niestety budynek dworca czyli kasa i poczekalnia są już nieczynne. Podróżni zakupują bilety bezpośrednio w pociągu. Warto jednak zwrócić uwagę na te dawne zabudowania, typowe dla regionu murowane z czerwonej cegły oraz z ciekawą stolarką budowlaną. Charakterystycznym obiektem tego miejsca jest także dawna wieża ciśnień, również o konstrukcji ceglanej i posiadającej cztery stalowe zbiorniki. Wieżę wyłączono z eksploatacji w 1990 r.