Cały mechanizm schodów ruchomych został wykonany przez radziecką firmę Metrostoj, który składał się z trzech części o długości 30 metrów. Łączą one się w tunelu trasy W-Z czyli Al. Solidarności (okres Polski Ludowej – Aleja Karola Świerczewskiego) z kamienicą Johna znajdującą się nieopodal Placu Zamkowego. Uroczycie otwarte zostały 22 lipca 1949 r., a jednym z pierwszych, który nimi jechał był towarzysz Bolesław Bierut. Przy wejściu znajdują się dwie płaskorzeźby autorstwa Jerzego Jarnuszkiewicza, które symbolizowały przyjaźń polsko-radziecką „Razem w budowie” i „Razem w boju”.
W dniu 30 czerwca 1997 r. ze względu na stan techniczny - awarię, zostały zamknięte na długie lata. Ponowne otwarcie nastąpiło po gruntownym remoncie w dniu 21 lipca 2005 r. Częściowa orginalna aparatura znajduje się w Muzeum Techniki oraz w podziemiach kamienicy (przy wejściu do WC). Były to w tamtych latach pierwsze działające schody ruchome, dlatego po otwarciu stanowiły główną atrakcję turystyczną.
Na parterze kamienicy znajduje się wystawa o budowie trasy W-Z oraz historia powstania schodów ruchomych wraz z instrukcją ich użytkowania.